Göteborgskolorister på SVT Play

SVT Play visar nu två mycket sevärda dokumentärer om två mytomspunna Göteborgskolorister, Åke Göransson och Inge Schiöler.

SVT Play visar nu två mycket sevärda dokumentärer om två mytomspunna göteborgskolorister, Åke Göransson och Inge Schiöler. Missa inte heller utställningen på konstmuseet i Göteborg som pågår till 7 april (länk). Här kommer lite kort om programmen:

Livet är kort – Åke Göransson
Dokumentär om den mystiske Göteborgskoloristen Åke Göransson (1902-1942), vars korta enstöriga liv leder in i en spännande resa till det förflutna. Instängd med sin mamma i en enrumslägenhet i gamla Landala, avskärmad från världen och i total fattigdom, målade Åke tavlor som är både tidlösa och djupt gripande. Precis som Kafka med sina manuskript hade Åke själv aldrig avsikten att någonsin visa dem för någon, för honom var de bara övningar. De riktiga tavlorna skulle komma sen. En film om kreativitet och sjukdom och en omöjlig kärlekshistoria liksom historien om målningarnas mirakulösa upptäckt liksom broderns förfalskningar. Med bland annat Lars Lerin, Maria Taube och Ragnar Strömberg. En film av Pontus Hjorthén, 2023.

Ett nytt liv – Inge Schiöler med flera
En nyckel till ett okänt bankfack och en bunt sladdriga teckningar på gulnat papper öppnar dörren till en livshistoria. Ett nytt liv berättar om Göteborgskoloristerna på 30-talet och framför allt den begåvade och inåtvände konstnären Inge Schiöler. Under en kringflackande period i Spanien började Schiöler höra röster i sitt eget huvud och blev därefter inlagd på mentalsjukhus. Hans konstnärliga kreativitet övergick i apati men långt senare kom hans liv att, mot alla odds, ta en positiv riktning.

Bilden: Åke Göransson, Sverige 1902–1942, Gata, ca 1930–1932, olja på duk. Foto: Hossein Sehatlou